Nyheder fra Odense Spiseguide

SPIS! Odense Food Festival og Albanifonden indstifter ny fynsk gastronomipris

Pressemeddelelse – SPIS! Odense Food Festival og Albanifonden indstifter ny fynsk gastronomipris

Kære SPIS!-ven

Fyn ligger inde med verdens bedste æbler, fantastiske kødproducenter, Europas største koncentration af mikrobryggerier, fremragende restauranter adskillige roser værd, og mange, mange flere lækkerier, og det skal naturligvis fejres.

Derfor går SPIS! Odense Food Festival og Albanifonden nu sammen i nyt spændende samarbejde om at øge fokus på fynske råvarer og fynsk gastronomi, når Schiøtzprisen uddeles for første gang søndag d. 18. september som kulminationen på SPIS! Odense Food Festival i uge 37.

Schiøtzprisen præmierer evnen og lysten til at fortolke det fynske terroir med størst mulig velsmag til følge, når SPIS! inviterer fynske kokke til at lege med i en konkurrence om kreationen af gastronomiske lækkerier der er 100% baseret på fynske råvarer.

Kokke der ønsker at deltage i konkurrencen om Schiøtzprisen skal indsende deres bidrage til tine@spisodense.dk inden d. 10. august, hvor et udvælgelsespanel bestående af Morten Vilsbæk, Mads Vindfeld, Martin Villumsen, Mikael Hansen, og Mads Asbild vil udvælge de 10 bedste bud som skal med til finalen om Schiøtzprisen.

Finalen i Schiøtzpriskonkurrencen står i Odense Rådhushal d. 18. september kl. 13-18, og årets vært er Julie Lindegaard fra P4Fyn

Vinderen udvælges af årets dommere madanmelder Helle Brønnum Carlsen, Præsident for Det Danske Gastronomiske Akademi Ole G. Mouritsen, tidligere fødevareminister Dan Jørgensen, Formand for Danske Madanmeldere Morten Vilsbæk og kok Klavs Styrbæk

Fyns dygtigste fortolker af fynske råvarer vinder 20.000 kr., verdens første Schiøtzpristrofæ, samt outdoor marketing til en værdi af 50.000 kr.

Du kan læse mere om Schiøtzprisen hér, og hvis du er vild med at se fantastisk dygtige professionelle kokke udfolde sig, så kan du nå at sikre dig en af de eksklusive spisebilletter med en let anretning til eventet her, – og hvis du er et af de sjældne væsener der kan modstå en lækker anretning er du også meget velkommen til at droppe forbi og kigge med fra gratispladserne, hvis du har indløst billet til SPIS! Madmarked.

Schiøtzprisen er opkaldt efter Theodor Ludvig Schiøtz stifter af det legendariske fynske Albani Bryggeri. Schiøtz var en visionær mæcen med stor indflydelse på Odense og verden omkring sig. Udover det gode bryggerhåndværk havde Schiøtz en brændende passion for  botanik og naturen og samspillet imellem gode naturlige råvarer og den gode smag.
Vi glæder os meget til at se dig.

dbh på vegne af sponsorer, samarbejdspartnere, og initiativtagere

Direktør Tine Gudrun Petersen

Del nyheden...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter